18 Ağustos 2017 Cuma

3 Memurdan Biri "MEMNUNSENLİ" İSE % 3 fazla bile...


2017 yılı TİS Görüşmeleri tüm sığlığıyla devam ediyor. Hükümet görüşmelere heyecan katmak amacıyla KESK'i hukuksuz bir şekilde masa dışı bırakmıştır. Ortaya çıkacak olan yoksullaştırma planının altında şerhli de olsa KESK imzasının olması iyi bir tercih olmayacaktı zaten. 
  • Son 7 yıldır reel zam alamayan memur halinden memnun olacak ki yetkili sendika olarak KESK'e bağlı olanları yetkili yapmıyor.

  • Memursen zaten reel bir zam talep etmiyordu. Ayrıca memurlar ilk defa zam alamayacak değil zaten uzunca bir süredir zam alamamaktadır. 

  • Memurun geçmişte de zam alamaması sayısal olarak ortadadır. Dünde ve bugünde reel zam talep etmeyen sendikalar y-etkili olursa etkili sendikacılık başka bahara kalır. Reel zam ise düşte görülür.

  • 2014 yılında memurlara sadece seyyanen zam yapılması, enflasyon farkı dahi verilmemesi yönündeki toplu sözleşmeye imza atan Memur-Sen’in tavrı nedeniyle reel yoksullaşma net olmuştur.

  • Enflasyon farkı alınması demek REEL ZAM ALMAMAK DEMEKTİR.

  • Döviz kuru etkisiyle satın alma gücü paritesine göre tüm Türkiyeli'lerin satın alma gücü azalmıştır.

  • Özetle Memursen üye sayısı arttıkça memur yoksullaşmıştır. "Memnunseniz siz bilirsiniz".

  • YIL
    KAMU SEN
    KESK
    MEMUR-SEN
    2002
    329.065
    262.348
    41.871
    2003
    385.425
    295.830
    98.146
    2004
    343.921
    297.114
    137.937
    2005
    316.038
    264.060
    159.154
    2006
    327.329
    234.336
    203.851
    2007
    350.727
    231.987
    249.725
    2008
    357.841
    223.460
    314.701
    2009
    375.990
    224.413
    376.355
    2010
    369.600
    219.195
    392.171
    2011
    394.497
    232.083
    515.378
    2012
    418.991
    240.304
    650.328
    2013
    444.935
    237.280
    707.652
    2014
    447.641
    239.700
    762.650
    2015
    445.729
    236.203
    836.505
    2016
    420.220
    221.069
    956.032
    2017
    395.250
    167.403
    997.089

Memursenin 2002-2010 arası doğal olmayan artışı 2010'dan sonra hormunlu bir eğilim göstermiştir. 

Grafik aşağıdadır. Herkes memnunsenli olduğunda karın tokluğuna çalıştığını farketmeyecek düzeye varmış olacağız. 2010 yılından bugüne ülkenin gidişatı, memurların ve memnunsenli sayısının artışı arasındaki kolerasyon grafiğin ruhudur.







Ayın aranan elemanı “niteliksiz eleman” Geç Gelen İŞKUR İstatistikleri*

OHAL ilan edildiğinden bu yana İŞKUR “aylık” istatistiklerini biriktirip 6 ayda bir yayınlıyor. 2016 yılı Temmuz-Aralık ayları arası İstatistik bültenlerini Ocak 2017 bülteni ile birlikte yayınladıktan sonra bu yılın tüm aylık bültenlerini de Temmuz 2017 yılı bülteni ile yayınladı. Temmuz 2017 bülteninde “Bir sonraki İstatistik Bülteni 14 Eylül 2017 tarihinde yayınlanacaktır.” ibaresi yayınlanmış olsa da önceki aylarda bu minvaldeki açıklama doğru olmamıştır. Ocak 2017 bülteninde 14 Mart’ta açıklanacak denilen bülten 14 Temmuz’da açıklanmıştır. Bültenlerin neden açıklanmadığı veya neden önceden kararlaştırılan tarihlerde açıklanmadığı kurumun kamuoyuna duyurması gereken bir konudur. Ancak “toplu yayınlanan aylık bültenlerde” açıklanması gereken tek konu bu gibi görünmemektedir. Sabrınıza sığınarak biraz uzunca bir yazı halini almıştır.

1.       Gariplik: İşsiz başvuruları yükselirken kayıtlı işsiz sayısı nasıl azalır?

İşsiz başvurularına rağmen kayıtlı işsiz sayılarında bazı aylarda azalış bulunmaktadır. Şayet kayıtlı işsiz kalma süresi değiştirilmişse bu durum ilgili tabloların altına işlenmelidir. Aksi takdirde doğru kıyas yapma imkanı kalmayacaktır. Mayıs ayı içerisinde Başvurular devam etmesine ve işe yerleştirme sayısı önceki aylara yakın olmasına rağmen Mayıs Ayında kayıtlı işsiz sayısı neden 120.138 kişilik bir azalış göstermiştir.

İşsiz Başvurusu
İşsiz Başvurusunda 
 Önceki Aya Göre Artış
Kayıtlı İşsiz Sayısı
Kayıtlı İşsiz Sayısı Değişimi
OCAK
162.905

2.496.527

ŞUBAT
387.163
224.258
2.523.535
27.008
MART
669.708
282.545
2.523.979
444
NİSAN
818.768
149.060
2.561.529
37.550
MAYIS
931.777
113.009
2.441.391
-120.138
HAZİRAN
1.099.604
167.827
2.491.039
49.648
TEMMUZ
1.286.798
187.194
2.586.446
95.407
Kaynak: İŞKUR İstatistik Bültenleri

2.       Gariplik: Açık iş karşılama oranı sürekli azalıyor.

İŞKUR’dan işverenlerin işgücü talebi olarak ifade edilebilecek “açık işlerin” İŞKUR tarafından karşılanma oranı 2017 yılı içerisinde sürekli azalış göstermiştir. Bu yönüyle İŞKUR’a Ocak ayı içerisinde gelen her 100 açık için 57,4’ü karşılanabilirken Temmuz ayı sonunda bu oran 39’a düşmüştür. Yani İŞKUR’dan talep edilen 100 açık işin 61’i karşılanamamıştır.

AÇIK İŞLER
Önceki Aya 
Göre Değişim
İŞE 
 YERLEŞTİRME
Önceki Aya
 Göre Değişim
İşe Yerleştirme
 / Açık İş
OCAK
160.927

92.425

57,4%
ŞUBAT
319.928
159.001
163.819
71.394
51,2%
MART
576.519
256.591
253.450
89.631
44,0%
NİSAN
803.643
227.124
332.360
78.910
41,4%
MAYIS
1.081.833
278.190
438.249
105.889
40,5%
HAZİRAN
1.395.485
313.652
546.595
108.346
39,2%
TEMMUZ
1.643.019
247.534
643.093
96.498
39,1%
Kaynak: İŞKUR İstatistik Bültenleri

3.       Gariplik: Eğitim düzeyi yükseldikçe İŞKUR’da iş bekleme süresi artıyor.

İŞKUR’a kayıtlı yüksek lisans ve doktora mezunlarının içerisinde bir yıldan fazla süredir iş bekleyenlerin oranı (% 26) iken okuryazar olmayanlarda ve bir okuryazar olsa dahi bir mezuniyeti olmayanlarda bu oranlar sırasıyla % 13 ve % 18’dir. İŞKUR’da kayıtlı işsizlerin % 24’ü bir yıldan fazla süredir İŞKUR’dan iş beklemektedir. Bir yanda “nitelikli eleman bulunamıyor” değerlendirmeleri öte yandan bu tablo eğitim ve istihdam arasındaki uyumsuzluğu gösterirken “nitelikten” kastın ne olduğunu da netleştiriyor. İşverenler için en büyük nitelik “düşük ücret talep edilmesi” olabilir mi?


İş Bekleme Süreleri
Kayıtlı İşsiz

6 Aydan Az
6 Ay-1 Yıl
1 Yıldan Çok
Toplam
Sayı
Oran
TOPLAM
44%
32%
24%
100%
2.586.446
100%
Okur Yazar Olmayan
52%
35%
13%
100%
87.903
3%
Okur Yazar
50%
33%
18%
100%
100.647
4%
İlköğretim
44%
32%
25%
100%
1.107.279
43%
Ortaöğretim (Lise ve Dengi)
47%
30%
23%
100%
694.734
27%
Önlisans
38%
34%
28%
100%
259.639
10%
Lisans
40%
33%
27%
100%
323.174
12%
Yüksek Lisans ve Doktora
38%
36%
26%
100%
13.070
1%
Kaynak: İŞKUR İstatistik Bültenleri

4.       Gariplik: Nitelik gerektirmeyen mesleklerde işe yerleştirme oranı yüksek!

3. garipliği destekleyen bir gariplik; İŞKUR işe yerleştirmelerinde nitelik gerektirmeyen mesleklerde işe yerleştirme oranının toplam işe yerleştirmeler içerisinde çok yüksek bir oranda olmasıdır. Bazı dönemlerde görüleceği üzere işe yerleştirilen her iki kişiden birinin her hangi bir nitelik gerektirmeyen bir işte, işe yerleşiyor olması gariptir. Bir yanda milli eğitim kapsamında verilen mesleki eğitim öte yandan İŞKUR’un yüksek bütçeli mesleki eğitim kurslarına rağmen “bir işe yerleşe bilen” her iki kişiden birinin nitelik gerektirmeyen bir işe yerleşmesi, tartışılması gereken bir başlıktır. 2017 yılı içerisinde İŞKUR’ca işe yerleştirilen her 100 kişinin sadece 55’i nitelik gerektiren bir işe yerleşmiştir.

Nitelik Gerektirmeyen Mesleklerde İşe Yerleştirme
Toplam işe Yerleştirme
Niteliksiz İşe Yerleştirme Oranı
OCAK
44.392
92.425
48%
ŞUBAT
37.457
71.553
52%
MART
44.597
89.826
50%
NİSAN
37.177
79.004
47%
MAYIS
49.897
106.068
47%
HAZİRAN
43.731
108.492
40%
TEMMUZ
35.457
96.698
37%
TOPLAM
292.708
644.066
45%
Kaynak: İŞKUR İstatistik Bültenleri

5.       Gariplik: Aylık istatistik bülteni tabloları birbiriyle uyumlu değil.

Yukarıda, 2. Gariplikte belirtilen işe yerleştirme sayısı ile 4. Gariplikte belirtilen işe yerleştirme sayısının farklı olması başka bir garipliktir. Aynı kurum tarafından, aynı dönemler için ve aynı anda yayınlanan işe yerleştirme sayılarının aynı olması gerekirken Aylık istatistik Bülteninin 3. Tablosu ile 7. Tablosunda belirtilen işe yerleştirme sayıları aynı değildir. 3. Tabloya göre İŞKUR 2017 yılı içerisinde 643.093 kişi işe yerleştirme yapmışken 7. Tabloya göre 644.066 kişi işe yerleştirmiştir. Aradaki 973 kişilik fark gariptir. Yine aynı şekilde 3. Tabloya göre 1.643.019 olan açık iş sayısı 7. Tabloya göre 1.526.979’dur. Aynı veri için 116.040 farkın olması garip değil midir?

6.       Gariplik: Ayın En Çok Aranılan Elemanı “Niteliksiz Eleman”

Genellikle işveren kesiminin daha çok teşvik almak amacıyla gündemde tutmaya çalıştığı “nitelikli eleman sıkıntısı” İŞKUR istatistiklerine tam tersi yönde yansımaktadır. İşverenlerin 2017 yılı içerisinde talep ettikleri her 100 açık işin ortalama 40’ı için nitelik gerektirmeyen eleman aradığı görülmektedir.


Nitelik Gerektirmeyen Mesleklerde Açık İş
Toplam Açık İş
Niteliksiz Eleman Arama Oranı
Ocak
66.214
160.927
41%
Şubat
63.552
156.448
41%
Mart
96.171
247.474
39%
Nisan
87.378
214.375
41%
Mayıs
106.132
259.980
41%
Haziran
95.438
241.158
40%
Temmuz
92.976
246.617
38%
Toplam
607.861
1.526.979
40%
Kaynak: İŞKUR İstatistik Bültenleri

7.       Gariplik: Toplum Yararına Programların (TYP) İstatistikleri neden eksik yayınlanıyor?

Özellikle seçim ve referandum yıllarında İŞKUR toplam harcamalarının yarısından fazlasını oluşturan bir uygulama (Kurs değil, işe yerleştirme de değil) olan Toplum yararına programların ne kadar toplum yararına olduğu ayrı bir tartışmayı hak etmektedir. Ancak aşağıdaki tabloda da görüleceği üzere 2017 yılında açılan 3.616 programın % 80 referandumdan önceki ay ve referandum ayında açılmıştır. Bu programların hangi bölge ve illerde açıldığı ve hangi belediyelere açtırıldığı kamuoyu bilgisine sunulmalıdır.

Bu uygulamanın herhangi mesleki nitelik kazandırmadığı ve reel üretim anlamındaki katma değerinin de tartışmaya açık olduğu bilinmelidir. Genel olarak TYP uygulamasının bu gariplikleri dışında yine aşağıdaki tabloda görüleceği üzere Ocak-Mart programlarının kümülatif toplamları uyumlu iken (Yani 4+1=5, ve 4+1+2.042= 2.047) Nisan ayında eklenen 844 programa rağmen kümülatif program sayısı 2.891 değil 2.446’dır. Aradaki fark gariptir. Nisan ayında bu kadar iptal edilen programın olması tesadüf değildir. İptal edilen programların il ve bölge dağılımının açıklanması bu garipliği biraz azaltabilir. TYP programı ile ilgili garipliklerden bir tanesi de iptal edilenlerde dahil açılan programlardan açıklanan katılımcı sayısından çok daha fazla kümülatif katılımcı sayısının olmasıdır. 133.619 olması gereken sayı 171.193’e kadar çıkmıştır. Aradaki farkın açıklanması elzemdir.




Program Sayısı****
Katılımcı Sayısı****
Program Sayısı**
Katılımcı Sayısı**
Erkek
Kadın
Toplam
Erkek
Kadın
Toplam

Aylık Veri
Ay Sonu İtibariyle Kümülatif Veri
Ocak
4
752
722
1.474




Şubat
1
295
342
637
5
1.183
1.283
2.466
Mart
2.042
26.654
29.200
55.854
2.047
27.917
30.651
58.568
Nisan
844
18.353
20.305
38.658
2.446
57.026
64.449
121.475
Mayıs
212
9.472
6.015
15.487
2.602
70.883
74.922
145.805
Haziran
456
10.607
5.773
16.380
3.041
82.465
81.200
163.665
Temmuz
57
3.041
2.088
5.129
3.094
86.969
84.224
171.193
Toplam
3.616
69.174
64.445
133.619






Sonuç olarak İŞKUR 7 aydır beklettiği aylık istatistik bültenlerini nihayet yayınlamıştır. Ancak yukarıda da ifade edildiği gibi bu gecikmeli açıklamalar, verilere olan güveni zedeleyebilir. İŞKUR gibi işsizlik konusunun temel aktörlerinden biri olması gereken kurumların verileri daha sistematik, ayrıntılı ve güvenilir bir şekilde kamuoyunun bilgisine sunulmalıdır. 

Yukarıda ifade edilen garipliklerin bazıları yapısal olmakla birlikte bazıları da OHAL ile ortaya çıkmıştır. 310 İŞKUR emekçisini hukuka aykırı bir şekilde ihraç ettiren İŞKUR’da da sürekli “nitelikli eleman ihtiyacı” vurgusu yapılmaktaydı. Ancak ortaya çıkan gerçek hem Türkiye geneli için hem de İŞKUR için özetle şudur: Sorun nitelikli insan gücünün “yokluğundan” değildir. 

Nitelikli insan gücünü kanalize edebilecek vizyon ve strateji yetersizliklerindendir. Başka bir yazının konusu olarak İŞKUR’un “ol(a)mayan” stratejik planı ve ulusal “istihdam(sızlık)” stratejisi en temel sorunların kaynağıdır. İŞKUR’da yönetici olanların % 93’ünün İŞKUR’daki kıdemi bir yılın altındadır. Ne işi, ne de İŞKUR’u bilmeyenler İŞKUR’u ve işçinin emeği olan “işsizlik sigortası fonunu” yönetmektedir. 

*Bu yazı sendika.org adresinde 17.08.2017 tarihinde yayınlanmıştır. 
Sendika Org'taki tüm yazılarıma ulaşmak için TIKLAYINIZ LÜTFEN

Öne Çıkan Yayın

DEM PARTİ MÜŞAHİDİ OL!

  İYİ BİR MÜŞAHİT NE YAPSA DAHA İYİ OLUR   İyi bir müşahit “müşahede altında olan ülkenin” tarihi seçiminde görev alacak sandık kurulu üyesi...