Reel İşsiz Sayısı 6 Milyon 446 bin 558 kişi…
TÜİK tarafından
işsiz sayılmak çok zor ama bu ülkede işsiz bırakılmak çok kolay. İşsiz sayılmak
için tek kurum yani TÜİK görevli iken, işsiz bırakılmak için yüzlerce kurum iş
başında, harıl harıl KHK listesi hazırlıyor. Milli Eğitim, YÖK ve iş ve işçi
bulmada kanuni görevleri olan İŞKUR da bu hararetli kurumlardan...
1 Eylül
Dünya Barış Gününde startı verilen işten atma KHK şenlikleri kapsamında yuvarlak hesap 101.900 kişi işsiz
bırakılmıştır. Uluslararası hukuk, anayasa, temel kanunlar ve hatta en
düşük normlara dahi aykırı olan bu işten atmalar “olağan hukuka ve hukuk
fakültesi 1. sınıf bilgisine göre yok hükmündedir.” Ancak bu yazının konusu kamudan
işten atmaların işsizliğe etkisi değil. Her ne kadar reyisicumhur imzasıyla
işsiz bırakılmışlarsa da, OHAL KHK NO: 679’dan 687’e kadar işsiz bırakılanlar,
TÜİK’e göre işsizlik verileri içerisinde işsiz sayılmıyorlar.
İşte bu nedenle TÜİK’çe işsiz sayılmak çok zor
durum durumdur. TÜİK’e göre işsiz
sayılmanız içün aşağıdaki şartların hepsinin bir arada olması
gereklidir. İşsiz sayılmanız için:
- Referans dönemi içinde, (son KHK’liler henüz bu referans
döneminde olmadığından işsiz sayılmamaktadır.)
- İstihdam halinde olmayan kişilerden, (kâr
karşılığı, yevmiyeli, ücretli ya da ücretsiz olarak hiç bir işte
çalışmamış ve böyle bir iş ile bağlantısı da olmayan) (İŞKUR
Kursiyerleri, Engelli Bakıcıları, ücretsiz aile işçileri vb. işsiz
sayılmamaktadır.)
- İş aramak için son 4 hafta içinde
iş arama kanallarından en az birini kullanmış olan, (6 Ocak
haftasında ihraç edildiyseniz ve o hafta iş arayıp sonra aramaya ara
verdiyseniz, TÜİK işsiz saymıyor sizi) (2014 yılı öncesinde iş arama
kriterinde referans dönemi olarak “son 4 hafta” yerine “son 3 ay”
kullanılmaktaydı. Her ne hikmetse bu süre kısaltıldı.)
- 2 hafta içinde işbaşı yapabilecek durumda olan (Herhangi bir nedenle başlayamıyorsanız işsiz sayılmıyorsunuz.)
- 15 ve daha yukarı yaştaki fertlerden olmanız
gerekir
Bu
koşullardan herhangi birini tutmayanlar açık işsizlik oranına ve sayısına dahil
edilememektedir. Örneğin Kasım döneminde 12,1 oranını ve 3 milyon 715 bin
sayısını oluşturan işsizler bu 5 koşulu aynı anda yerine getirmektedir. Bilindiği
üzere işsizlik; açık işsizlik, gizli işsizlik diye tasnif ediliyor. 3 milyon
715 bin kişi açık işsizdir. Sürekli iş arama faaliyetine rağmen iş
bulamamaktadır. Gizli işsizlik ise verimle ilgili olup çalıştığı halde katma
değeri olmayan işgücünü tarif eder ki ölçümü çok zordur. Bu yazıda vurgulamak
istenen kavram sadece işgücüne dahil olmayıp iş başı yapmaya hazır olanlarla da ilgili
değil… ki bu kapsamda da 3 milyon 715 bin kişiye ek olarak 2 milyon 286 bin
kişi bulunmaktadır. Birçok araştırmada reel işsizlik oranına dahil edilen bu
kişiler ülkeler için kritik eşiği gösterir. Bu milyonların da dışında milyonları gösteren bir kavram: “Gizlenen
İşsizlik”
Gizlenen
işsizler kimlerden oluşuyor. 1) Stajyerler 2) Mevsimlik Çalışanlar 3) İŞKUR TYP’leri
Kapsamında Yararlanıcılar, 4) Engelli Bakım Parası alan kişiler 5) … Bu
kişilerin “istihdam halinde” oldukları iddiası, hafta da bir saat dahi olsa
kazanç karşılığı (ayni veya nakdi) iş yapmalarına dayandırılmaktadır. An
itibariyle TÜİK, açık işsiz olmasına rağmen İŞKUR Kursiyer ve Yararlanıcılarını
işsiz saymamaktadır. Gizli işsizliğin bir türü de olabilecek bu "eğreti
istihdam durumu" hem geçici olmak yönüyle sorunludur hem de işçilerden kesilen primlerden biriken işsizlik sigortası fonundan
ücretlendirme yapılması yönüyle de sorunludur. Son 687 sayılı KHK ile bu durum daha da
yaygınlaşacak... yani kişilerin hem bir işi olmayacak, hem de işsiz
sayılmayacak... bu sayının kaç kişi olduğu veya olacağı net değildir.
Tablo 1: İşsizler
ve Gizlenen İşsizler Tablosu (2016 Tahmini)
2016 Yılı için tahmini TÜİK verilerini ve Yayınlanmış İŞKUR verilerini içeren yukarıdaki tabloda görülebileceği üzere İŞKUR etkisiyle 2,2 oranında bir işsizlik oranı massedilmektedir. 2016 yılı için İŞKUR'un programları ve kursları kapsamında 684.558 kişi istihdam da sayılmaktadır. TYP programına ilişkin "verimsiz", "herhangi bir mesleki nitelik kazandırmayan" ve "aktif işgücü programı olarak ifade edilmemesi gereken" bir program değerlendirmesi yapılmaktadır. Yine kursiyer ve stajyerlerin "geçicilik" durumu bu kapsamdaki "istihdamın" "ertelenen bir işsizlik" olduğunu göstermektedir. 2013 yılından bu yana yoğunlaşan bu erteleme durumu 2015-16 yıllarındaki işsizliğin patlamasının bir nedeni olabilir.
2017 yılı için ise daha iyimser olmak için çok az neden var. Referandum sürecine girmiş, işsizliğin kamu kurumları eliyle ihraçlar yoluyla arttırıldığı, enflasyon ve döviz kurunun birlikte arttığı bir iktisadi yapıda istikrarsızlığın ilk sonucu işsizliğin radikal artışı olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder