Bir Maddesinin Net Maliyeti yaklaşık 100.000 asgari ücret eden Olan Referandum...
Geri kalmış ve geliştiğini sanan ülkelerin çoğunda yasa değişikliklerinin, genelde içerikleri konuşulmadan bir grup tarafından değişikliği yapılır. Aslında yapılan değişik-lik, önceden esaslı tartışması yapılmamış, başka bir "değişikliğin değişikliği" olabilmektedir. Türkiye gibi ülkelerde ise bunun kadar olmasa da yapılmayan şey, değişikliğin net maliyetinin ne olacağına dair herhangi bir tartışmanın yapılmamasıdır. Bu kadar uygun tartışma zemini varken tartışılmaması da ancak tembellikle açıklanabilir.
Meclis ve Cumhurbaşkanı
süreçlerinden sonra 11 Şubat 2017’de Resmi Gazete’de yayınlanan 6771 sayılı “Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” yayımlandı. İyi de oldu. Değişikliklerin neleri kapsadığını merak eden büyük bir kitle vardı. Şimdi tüm kamuoyu bu metni didikleyerek inceliyor. Ona göre de kararını sandığa yansıtacak.
YSK referandum
tarihi olarak 16 Nisan 2017 tarihini duyurdu. Şimdi ilk iş seçmen kayıtlarının
kontrolü ve sandık güvenliği için gereken önlemlere girişmek. Memleket, “hayır
ve şer” olarak gördüğü seçeneklerin altına “tercih mührünü” basacak. 17 Nisan şafağında
dertleri bu kadar girift olan memleket, sonuç ne olursa olsun “sihirli değnek
yemiş gibi düzelmeyecek.” İşsizlik, enflasyon, döviz-faiz sorunları,
yoksullaşma, yaygın toplumsal ve siyasal şiddet… gibi uzayıp giden sorunlar çözüm bekliyor
olacak. Ancak tarihi bir refere-randum sürecine girilmişken en az yapılan şey, ilgili kanun maddeleri ve bu maddelerin maliyetleri üzerinde kimseden ses
çıkmaması. Örneğin bu yasa ve nihayetinde anayasa değişikliği ile değişecek "tabelaların bile maliyeti" asgari ücretin 1404 TL olduğu memlekette dudak uçuklatıcı olacaktır.
Bir yazıda tüm maddelerin
maliyeti ortaya konulamaz. Ayrıca “değişiklik” iyi bir şeyse maliyetine
katlanırız da denilebilir. Bu kısacık yazıda 6771’in 2. Maddesi için minimum
maliyet hesabı çıkarılmaya çalışılmıştır. Maddeye göre “2709 sayılı Kanunun 75
inci maddesinde yer alan “beşyüzelli” ibaresi “altıyüz” şeklinde değiştirilmiştir.” Buradan yapılan
düzenleme ile milletvekili sayısı 550’den 600’e çıkarıldığı ifade edilmektedir. 6771’in diğer
bazı maddeleriyle görevleri azalan Meclis’in vekil sayısının artışının
gerekçeleri ayrıca ifade edilebilir. Bütün bunlar bir yana bırakıldığında, 2017 yılı
verileriyle her bir ek vekilin yıllık gideri 528.000 TL’dir. Bu değer toplamda 50 vekil ve bir seçim dönemi
için 132.000.000 Türk Lirası eder. Yani referandumda hayır çıkmazsa sadece bu maddenin maliyeti 132 milyon gibi görünüyor. Bunun toplam bütçe içindeki ağırlığı 2017 yılı bütçesini esas alırsak yüzde 1 bile değildir.
Millet
Vekili Maaşı
|
1.
Danışmanı
|
2.
Danışmanı
|
Sekreteri
|
Diğer
Maliyetler
|
Toplam
Maliyetler
|
|
Aylık Maaş Maliyeti (2017)
|
17.000
|
6.000
|
6.000
|
5.000
|
10.000
|
44.000
|
Yıllık Maliyet (2017)
|
204.000
|
72.000
|
72.000
|
60.000
|
120.000
|
528.000
|
Bir Seçim Dönemi Maliyeti (2017)
|
1.020.000
|
360.000
|
360.000
|
300.000
|
600.000
|
2.640.000
|
Anayasa ile Gelen Ek 50 Vekilin Toplam
Maliyeti
|
51.000.000
|
18.000.000
|
18.000.000
|
15.000.000
|
30.000.000
|
132.000.000
|
Karar kıymetli yurttaşlarındır, maliyet de öyle, o da yurttaşlarındır. Bu maddenin an itibariyle yurttaş başına düşen maliyeti bir kapiçinodan daha düşüktür. Ama kimisi çok sevdiği birine kapiçino da ısmarlamayı tercih edebilir. Kimisi de zaten içmiyoruz diye bilir... Maliyeti hesaplanamayan maddelerin maliyetini maliye çıkarsın... yada işinden atılan maliyeci akademisyenler bu nazarla bir nazariye hazırlasın...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder