AKP, gün geçtikçe oylarının düştüğünü ve 10 Ekim 2015 Ankara katliamı sonrası MHP
ile başlattığı “Kızıl Elma” koalisyonu ittifakının da işe yaramayabileceğini
görünce ekonominin verdiği sinyalleri de dikkate alarak hokos pokos yapmaya
karar verdi.
16 yıldır erken seçimlerin ne kadar berbat, koalisyonların ise
nasıl bir ihanet olduğuna dair kafamızın etini yiyen iktidar sözcüleri, “bir
gece ansızın” değişmiş durumdalar. Özetle 16 Nisan 2017’de ortaya çıkan
mühürsüz duruma uygun ilk seçim için 60 gün kaldı. 2014-2019 yılı arası seçimsiz geçen tek yıl 2016 olmuş oldu. Yerel seçimde ittifakın işlevsiz olacağı hatta ters tepebileceği görülünce bu hokos pokos acele seçim kararı alındı.
2017 Referandumunda hayır demek
gerektiği [1] o günden
bugüne daha da netleşmiş durumdadır.
Bu yazıda, 24 Haziran seçimleri için yeni
“anayasal ve yasal” değişikliklere göre seçim takvimi ve diğer ilgili bilgiler
paylaşılacaktır. Güncel gelişmeler yazıya eklenerek yazı güncel tutulmaya
çalışılacaktır. Eleştiri ve önerilerinizi yorumla veya maille (sinanok0665@gmail.com) iletebilirseniz
yazının işlevsel olmasına katkı sunmuş olacaksınız.
24 Haziran seçimlerine dair;
1- TBMM’de
yasama yetkisini icra edecek 600 vekilin seçileceği ilk seçimdir. Erken seçim olmaması durumunda vekiller 5
yıllığına seçilmiş olacaklar.
2- İllerin çıkaracağı vekil sayıları
açıklanmıştır[2].
3- Milletvekili seçimlerine katılabilecek siyasi
partiler açıklanmıştır[3].
Bu göre HDP, CHP, Saadet Partisi, İyi Parti, MHP, AKP, BTP, BBP, Vatan Partisi
ve Demokrat Parti seçimlere girme yeterliliğine sahip partilerdir.
4- Seçime giren partilerden tek “sol” parti HDP,
tek “sosyal demokrat parti” CHP’dir. İyi Parti dışındakilerin siyasal
yelpazedeki konumlanışı net bir şekilde “sağdan aşırı sağa” doğrudur. İyi
Partinin programı, işleyişi ve söylemi sağda ancak henüz netleşmiş değildir. Bu
sınıflama özneldir. Başkaları başka tasnifler yapabilir.
5- Ülke genelinde % 10 barajını aşan partiler
veya dahil olduğu ittifakı, % 10’u aşan partiler milletvekili çıkarma hakkına
sahip olacaktır. Barajı aşmak ülke genelinde “geçerli oyların” % 10’unu almakla
gerçekleşir. Barajı aşmayan parti birçok ilde 1. Parti bile olsa hak ettiği
vekiller seçilmemiş sayılacaktır. Ve o partinin vekilleri o illerde 2. Partiye
gidecektir.
6- Milletvekili dağılım yöntemi önceki seçimlerle
aynı olup D’hont Sistemi denilen sistem kullanılacaktır.
7- Millet
vekili adayları
a. Onsekiz yaşını doldurmuş OLMALI.
b. En az ilkokul mezunu OLMALI.
c. Kısıtlı, askerlikle ilişiği, kamu hizmetinden
yasaklı OLMAMALI,
d. Taksirli suçlar hariç toplam bir yıl veya daha
fazla hapis ile ağır hapis cezasına hüküm giymiş olanlar; zimmet, ihtilâs,
irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma,
dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı suçlarla, kaçakçılık, resmî ihale ve alım
satımlara fesat karıştırma, Devlet sırlarını açığa vurma, terör eylemlerine
katılma ve bu gibi eylemleri tahrik ve teşvik suçlarından biriyle hüküm giymiş
olanlar, affa uğramış olsalar bile milletvekili seçilemezler.
8- Hâkimler ve
savcılar, yüksek yargı organları mensupları, yükseköğretim kurumlarındaki
öğretim elemanları, Yükseköğretim Kurulu üyeleri, kamu kurum ve kuruluşlarının
memur statüsündeki görevlileri ile yaptıkları hizmet bakımından işçi niteliği
taşımayan diğer kamu görevlileri ve Silahlı Kuvvetler mensupları, görevlerinden
çekilmedikçe, aday olamazlar ve milletvekili seçilemezler. Bu kapsamda Milletvekili adayı olmak isteyen kamu
görevlileri Perşembe günü mesai bitimine kadar (26.04.2017) istifa etmek
zorundalar.
9-
Cumhurbaşkanlığı adaylarının yarışacağı bir
seçimdir. 16 Nisan referandumu ile ortaya çıkan “Cumhurbaşkanı Hükümet Sistemi
içerisinde” çok önemli bir konum olan cumhurbaşkanı olacak kişi; bütçe, vergi
ve KHK yetkilerini kullanacaktır.
10- Cumhurbaşkanı, kırk yaşını doldurmuş, yükseköğrenim yapmış, milletvekili
seçilme yeterliliğine sahip yurttaşlar içerisinden, doğrudan halk tarafından
seçilecektir. Adaylar hiçbir parti için henüz netleşmemiştir.
11- Seçilecek Cumhurbaşkanının görev süresi beş
yıldır. Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı seçilebilir.
12- Cumhurbaşkanlığına,
siyasi parti grupları, en son yapılan genel seçimlerde toplam geçerli oyların
tek başına veya birlikte en az yüzde beşini almış olan siyasi partiler ile en
az yüz bin seçmen aday gösterebilir.
13- Cumhurbaşkanı seçilen
milletvekilinin Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeliği sona erer.
14- Genel oyla
yapılacak seçimde, geçerli oyların salt çoğunluğunu alan aday, Cumhurbaşkanı
seçilir. 24 HAZİRANDA YAPILACAK İlk oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa, bu
oylamayı izleyen ikinci pazar günü YANİ 8 TEMMUZDA ikinci oylama yapılacak. Bu
oylamaya, ilk oylamada en çok oy almış iki aday katılır ve geçerli oyların
çoğunluğunu alan aday, Cumhurbaşkanı seçilir.
15- İkinci oylamaya
katılmaya hak kazanan adaylardan birinin herhangi bir nedenle seçime
katılmaması halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci oylamadaki sıraya
göre ikame edilmesi suretiyle yapılır. İkinci oylamaya tek adayın kalması
halinde, bu oylama referandum şeklinde yapılır. Aday, geçerli oyların salt
çoğunluğunu aldığı takdirde Cumhurbaşkanı seçilir. Oylamada, adayın geçerli
oyların çoğunluğunu alamaması halinde, sadece Cumhurbaşkanı seçimi yenilenir.
16- Seçimlerin tamamlanamaması halinde, yenisi
göreve başlayıncaya kadar mevcut Cumhurbaşkanının görevi devam eder.
17- Cumhurbaşkanlığı
seçimlerine ilişkin diğer usul ve esasların düzenleneceği kanun şu an meclis
gündemindedir. Kervan yolda referanduma gitti. Yoldayken erken seçim kararı
alındı. Yoldayken “uyum yasaları düzülüyor”. 60 gün sonrasında du bakali n’olcak.